Favourite Blogger

Mengapa Hidup Ini Diuji ??

Assalamualaikum.....
Salam to all bloggers !! Have a Nice Days... (。◕‿◕。)

Rajin pulak aku nak mengomel di sini..hmm..sebenarnya tension duk menghafal subjek Public Sector in Accounting nih..byk betul Act yg nak kene ingat..kalau ikutkan hati xmo bace..xmo hafal...kang tak bleh jawab pulak...aku jugak yg menyesal..ngeeee...kire ni tuk release tension lah kan...padahal bukan kene perah otak ke tuk dapatkan idea...hihihihi...tetiba datang pulak idea...

Setelah menghafal beberapa chapter..aku lihat kalendar yg tertampal pada dinding...oooh!! Isnin rupa nye arini..hehe..masih ade banyak mase lagi tuk aku buat revision...begitu lah selalu nye aku...klu x study last minute mmg tak sah!! hah!! buruk punye perangai....tapi sekarang dah tak buat dah...serik wooo!! 
Ok!! membebel panjang plak aku....[tersenyum..]

Aku ingat lagi..sewaktu aku masih lagi di usia kanak-kanak...aku akan mengamuk bila tak dapat barang mainan yang di hajati..lumrah..tipu kalau korang kate tak!! hmm..bila kita start belajar..jadi student...Failed exam itu adalah saat yg amat memeritkan..sakit jiwa..kecewa..kita rasa baik tak payah study kalau result begitu...betul tak!! bila dah meningkat remaja dan dewasa...tiada yang lebih memeritkan apabila gagal dalam bercinta...makan tak kenyang..mandi tak basah...hehe..pastu bila pk pasal kerja..mintak sane sini..satu pun taka dapat...kecewa betul!! Tak guna belajar tinggi-tinggi tapi tak mampu untuk mendapatkan pekerjaan yang diimpikan...last2 jadi tukang masak bertauliah kat dapur...ish!! xmo lah begitu...

Ini lah manusia..seringkali mengeluh..Bukankah kejayaan dan kegagalan itu adalah rencah kehidupan...Lumrah manusia seringkali tak pernah berpuas hati dengan apa yang kita ada...tak pernah bersyukur dengan apa yang kita dapat...Apa yang kita lihat hanyalah kegagalan...Kejayaan yang kita perolehi tak pernah di syukuri...seringkali merasakan tidak cukup ada yang kurang...


Kadang-kadang aku tertanya-tanya..mempersoalkan kepada Allah kenapa aku diberi ujian yang sebegitu berat sekali sehingga kadangkala kita terlupa pada siapa aku perlu mengadu, pada siapa aku harus meminta kembali kekuatan itu...
"Yalah, macam baju, kalau beli di kedai , tentu takkan mengikut bentuk badan kita yang sebenar.Tapi kalau di'tailor-made'kan, tentulah akan secocok dengan tubuh badan kita, sehingga menepati segala lekuk anggota kita.Ujian Allah itu juga begitu.Ia tailor-made untuk semua hamba-Nya.Tidak ada seorang mendapat ujian yang sama."

"Untuk apa Allah beri kita semua ini?"

Aku bertanya pada diri aku sendiri....
Ujian Allah iaitu suatu perkara yang telah ditentukan oleh Allah SWT kepada sesiapa saja yang selagi dinamakan manusia (terutama orang-orang yang beriman kepada Allah), maka dia tidak akan sunyi dari dikenakan ujian, cabaran dan rintangan dari Allah SWT. Dalam kehidupan seharian ini, ujian Allah ini bergantung sejauh mana kecintaan kita terhadap yang Maha Pencipta...
" Allah akan berterusan memberikan ujian sehinggalah pada satu masa, hamba-Nya itu takkan dapat minta pertolongan pun daripada manusia. Dan semua manusia takkan dapat menolong dia pun. Sehinggalah hamba-Nya itu akan hanya berpaling dan meminta pertolongan dari Dia sahaja.''
Sehinggakan Allah, mahu kita muhasabah balik diri kita, dan betulkan semula niat kita, setiap kali kita melangkah.Benarlah, ujian Allah pada setiap seorang dari kita adalah 'tailor-made'.Engkau dan aku, ujian kita tidak akan sama.Sebab Allah, nak memperbetulkan kelemahan kita itu.Selagi mana kita masih ada kelemahan, ataupun terjebak dengan dosa, Allah akan datangkan ujian, yang menyingkapkan kelemahan kita. Agar kita kembali kepada Dia dengan memperbetulkan diri kita dan menjadikan diri kita lebih baik daripada semalam.
Selagi mana kita tidak mempertingkatkan selagi itu Allah akan uji pada titik kelemahan kita.
Maha Suci Allah......
p/s : Hey, don't worry..everything is gonna be okay..Allah is always here, right ??