Favourite Blogger

Risiko Bila Nak Jual Secara Online

Assalamualaikum semua....
fuh! agak lama rasanya tak mencurahkan idea di sini...kekeringan idea + mood kelaut..hahaha...
hmm...mmg la cik volks banyak masa sangat kat rumah..tapi sangat2 bosan...maklumlah before
this cik volks kan student....so, mmg tak duduk diam dgn aktiviti kuliah yg banyak..study group..
kelas tutorial lagi...mmg mase full jek...hmm..bila dah hbis study ni..mase terluang mmg sangatttt
banyak....masyaallah...too many times to do a lot of things...so, skrg ni cik volks join bisnes online..
ala..sikit-sikit je...biasa-biasa je...sekadar mengisi masa lapang... meh la dtg online store kita...harga
medium..tak murah tak mahal....harga mampu milik....

so, kat sini kita nak cita la sikit...risiko-risiko yang kita kene tanggung bila buat bisnes online ni...
first, take note dengan words 'pre-order' and 'ready stock'....PRE ORDER ni bermaksud stok mmg xd
kat tangan supplier..so kne tnggu order quota full baru la dorang mmg bleh buat order...so penerimaan
barang tu lambat sikit lah....hmm..klu ready stok plak barang-barang yg dijual mmg dah ready dekat penjual..so bila customer buat order je..on the spot boleh trus pos....cepat la sikit dorang dapat barang
yang diorder....kadang-kadang customer ni bila smpai lambat sikit dorang dah nak melenting...so tahan je
lah....

second risk, bila customer suka membandingkan harga kita dengan harga penjual-penjual yang lain...
ok..jika rasa nak beli..beli aja...tp klu rase harga kita lagi mahal dengan penjual lain..so leave it...tak
payah lah nak message kita bgtau yg harga kita ni mahal...siap bgtau dah jumpa penjual yang jual
lagi murahdari kita....so, apa masalah dorang nak bgtau kat kita macam tu....klu rasa kita mahal leave it,
cari penjuallain...senang kan...(cool)

and the last is, urusan pengeposan...hmm..yang ni mmg kene take care betul-betul...sbb kadang-kadang
kita tersalah key in address ke ape ke..dah smpai kat orang lain...tak pun barang-barang dipulangkan
balik kat kita....ni lah salah satu sebab barang lambat sampai dekat customer....kadang-kadang customer
tak tau dan lupa yang kita sebagai penjual pun ada urusan tersendiri...ada masalah sendiri...tu yang
kadang-kadang order di hantar lambat tak seperti yang dijanjikan..di harap customer-customer begini
tolong bersabr...KAMI TAK AKAN TIPU CUSTOMER KAMI...insyaa allah...

hopefully, memenuhi citarasa pembaca..sekian..
Have A Nice Day.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..Usiaku..

Daisypath Anniversary tickers